BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

http://zalehamuda.blogspot.com

YANG TERINDAH...

Sunday, March 21, 2010


KOMPUTER DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

1.Pendekatan dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Matlamat pendidikan Teknologi Maklumat ( TM ) dapat dicapai dengan wujudnya pertalian erat antara Kurikulum,Pedagogi dan Pentaksiran. Kurikulum TM digubal dalam konteks pengajaran / pembelajaran bestari dan disokong oleh pentaksiran berasas kriteria.Dalam kata yang lain, pelaksanaan kurikulum teknologi maklumat berasaskan kepada paradigma baru dalam pendidikan (Voogt dan Odenthal, 1997, 1999) yang menekankan kepada pemahaman dan penguasaan proses. Dalam pendekatan ini, pelajar memainkan peranan aktif dalam menentukan haluan (self directed) dan kemajuan (self pace) pembelajaran masing-masing.Ke arah meguasai pengetahuan dan kemahiran yang ditetapkan, pelajar.
Pentaksiran berasaskan sekolah akan digunakan oleh pelajar untuk membolehkan mereka mengukur tahap penguasaan pengetahuan / kemahiran / sikap mereka berbanding kriteria yang ditetapkan.Pentaksiran berasaskan sekolah dilaksanakan dengan tujuan untuk membolehkan pelajar memperbaiki pencapaian diri (assessment for better learning).
Pelaksanaan pendekatan baru dalam pengajaran dan pembelajaran menuntut guru untuk mengubah peranan mereka; daripada "tuan" kepada "pembantu", daripada "pengarah" kepada "penyelia", daripada "diktator" kepada "fasilitator". Pelajar menentukan dan merancang pembelajaran sementara guru pula bertindak memastikan pelajar berjaya melaksanakan rancangan pembelajaran mereka dan mencapai kriteria yang telah ditetapkan.
2.Pengajaran Berbantukan Komputer ( Computer Assisted Instruction, CAI )
2.1Integrasi Bahan Kursus CAI dalam bilik darjah
Antara aspek-aspek mustahak dalam CAI ialah pembangunan bahan kursus, mengintegrasi bahan CAI dengan aktiviti bilik darjah, untuk mendapat sistem komputer, untuk mengedar bahan kursus CAI dan untuk menentukan keberkesanan CAI dalam bilik darjah.
Bagi setiap topik / tajuk dalam CAI telah direka beberapa unit seperti verbal, latih tubi, tutorial, simulasi dan pertanyaan bergantung kepada kumpulan pelajar sasaran. Sebagai tenaga pengajar yang akan menggunakan komputer sebagai medium pengajaran dengan berkesan, seseorang patut tahu tentang kelebihan dan kelemahan sebuah komputer.




Senapang Colt M16A4 adalah generasi keempat dari sistem senjata M16. Raifal M16A4 masih yang mewakili standard dunia mana semua senjata lain daripada kelas ini dihakimi. Its memerangi prestasi terbukti disahkan oleh kenyataan bahawa lebih daripada 8 juta sistem senjata M16 telah dikeluarkan dan ditempatkan di latihan ketenteraan di seluruh dunia. Dengan nota yang tak tertandingi oleh sistem senjata lainnya, tidaklah menghairankan bahawa Kor Marin AS menganggap ada untuk menjadi "... ada perkhidmatan yang lebih baik senjata di dunia saat ini". Senapang Colt M16A4, sekarang dalam produksi, kinerja ciri identik dengan M16A2. Perbezaan fizikal antara dua senjata termasuk removable membawa menangani dengan rel-mount integral system pada M16A4. Ketika menangani membawa dihapuskan, peranti aksesori dengan rel grabber, seperti pemandangan optik, boleh dipasang di senjata. Raifal M16A4 barel yang direka untuk menerima M203 yang boleh dengan mudah berkumpul untuk raifal menawarkan pengguna titik dan daerah baik kemampuan menembak. Juga, semua AS dan NATO bom tangan senjata bisa ditembakkan tanpa alatan tambahan. Konsep-konsep baru yang cepat penyebaran, mobiliti dan peningkatan daya tembak yang memainkan bahagian penting dalam keseluruhan strategi perang moden. Peningkatan penekanan sekarang disimpan di unit-unit taktikal kecil yang mampu "masuk dan keluar" cepat.Peningkatan keperluan akan ringan, sangat bisa diandalkan, perkhidmatan tepat raifal dengan tambahan daya tembak kerana itu ada. Senapang Colt M16A4 adalah raifal utama di 5.56mm.